با حضور رئیس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت، نگرانی های جامعه بهداشت محیط در مورد نامه اخیر معاونت بهداشت بررسی گردید
کد خبر : ۵۶۲۳۸
زمان انتشار :
facebook telegram twitter google+ cloob Yahoo print

با حضور رئیس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت، نگرانی های جامعه بهداشت محیط در مورد نامه اخیر معاونت بهداشت بررسی گردید

با حضور رئیس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت، نگرانی های جامعه بهداشت محیط در مورد نامه اخیر معاونت بهداشت بررسی گردید

 

در جلسه شهریور ماه هیئت‌مدیره انجمن علمی بهداشت محیط ایران که با حضور دکتر جنیدی رئیس مرکز سلامت محیط و کار برگزار شد، مسائل و مشکلات مربوط به دانش اموختگان بهداشت محیط کشور بررسی گردید. در این جلسه دکتر مصداقی نیا رئیس انجمن علمی بهداشت محیط ایران  در رابطه با نامه اخیر معاونت بهداشت (مورخ 3 شهریور) در رابطه با بکارگیری کارشناس سلامت و محیط کار، نگرانی‌های جامعه بهداشت محیط را مطرح نمود. همچنین سایر اعضای هیئت‌مدیره انجمن نیز در این زمینه نکات مهمی را مطرح نمودند.
دکتر جنیدی در پاسخ به نکات و نگرانی‌های ذکر شده، ابتدا به سابقه این موضوع اشاره نمود. به گفته وی بر اساس ضوابط و استانداردهای نظام شبکه ( اخرین ویرایش سال 1395) اگر برای یک مرکز جامع خدمات سلامت، مجموع اماکن بهداشت مخیطی  و کارگاهی از 300 امکنه تجاوز نکند حداکثر 1 کارشناس برای آن مرکز در نظر گرفته میشود. به گفته وی آنچه در نامه اخیر آورده شده چیزی فراتر از بخشنامه‌های قبلی ساختار گسترش نیست و این نکته تأکید شده که در صورت وجود تنها 1 کارشناس، آن کارشناس به صورت مشترک هم وظایف کارشناس بهداشت محیط و هم وظایف کارشناس بهداشت حرفه ای را انجام دهد.
رئیس مرکز سلامت محیط و کار، وضعیت فعلی مراکز خدمات سلامت تک کارشناسه را بعضا از لحاظ انجام کل بسته خدمات مطلوب ندانست و بخشنامه اخیر را به‌عنوان تأکیدی بر مصوبات گذشته ساختار گسترش برای انجام بهتر نظارت‌های بهداشتی توصیف کرد. که این موضوع در نظارت های معاون محترم وزارت و مدیران کل از دانشگاه ها کاملا واضح بود.
دکتر جنیدی با اشاره به وضعیت استخدام دانش اموختگان بهداشت محیط در سال‌های گذشته اظهار داشت در طی سال‌های 98 تا 99 بیش از 5000 کارشناس بهداشت محیط و بهداشت حرفه‌ای استخدام شده است که این آمار در نوع خود بی‌سابقه بوده است.
 به گفته‌ی ایشان در حال حاضر کمبودهای فراوانی برای کارشناسان بهداشت محیط و بهداشت حرفه‌ای در سطح کشور وجود دارد و لازم است در این زمینه تمهیدات مناسب برای ورود نیروهای جدید فراهم گردد. وی حضور بیشتر دانش اموختگان در آزمون‌های ممیزی را به‌عنوان راهکار مناسب برای ورود این دانش اموختگان بهداشت محیط به بازار کار عنوان نمود. به گفته‌ی دکتر جنیدی در حال حاضر فقط در تهران به حدود 1000 کارشناس بهداشت محیط جهت فعالیت در شرکت‌های ممیزی نیاز است اما تعداد فارغ‌التحصیلان موجود در شهر تهران بسیار اندک است.

 

 

پایان خبر

 

 

 

کلید واژه :

دکتر جنیدی

،

رئیس مرکز سلامت محیط و کار

،

بهداشت محیط

،

فارغ التحصیلان

ثبت نظرات
captcha