قطعنامه پنجمین همایش بین المللی و بیست و چهارمین همایش ملی بهداشت محیط
کد خبر : ۵۶۲۵۷
زمان انتشار :
facebook telegram twitter google+ cloob Yahoo print

قطعنامه پنجمین همایش بین المللی و بیست و چهارمین همایش ملی بهداشت محیط

قطعنامه پنجمین همایش بین المللی و بیست و چهارمین همایش ملی بهداشت محیط

 

 

در اختتامیه پنجمین همایش بین المللی و بیست و چهارمین همایش ملی بهداشت محیط قطعنامه ان به شرح زیر قرائت شد:

پنجمین همایش بین المللی و بیست و چهارمین همایش ملی بهداشت محیط به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان (گروه مهندسی بهداشت محیط) با همکاری انجمن بهداشت محیط ایران و دانشگاه علوم پزشکی تهران و حامیان آن در تاریخ 23 لغایت 25 آذرماه 1400 با حضور بیش از 1300 نفرشرکت­کننده متشکل از اساتید و پژوهشگران ملی و بین المللی و نیز کارشناسان، تشکل های ذیربط و دانشجویان در قالب 8 محور به صورت مجازی برگزار گردید. همچنین همزمان با برگزاری همایش 4 وبینار با امتیاز بازآموزی برگزار شد.

شرکت­کنندگان در این همایش پس از ارائه مقالات سخنرانی و پوستر، به بحث و بررسی­ در مورد مهم­ترین موضوعات مرتبط با بهداشت محیط کشور پرداخته و در انتها موارد زیر طی قطعنامه ای مورد تأکید شرکت­کنندگان و سخنرانان قرار گرفت و نیز خواهان پیگیری آن­ها از طریق سازمان­ها و مجاری ذیربط شدند:

با توجه به نیاز کشور به انجام مطالعات کاربردی و هدفمند در زمینه مسائل مهم زیست محیطی و سلامت، پیشنهاد می­گرددکه گروه های مهندسی بهداشت محیط سراسر کشور، با توجه به اولویت­های استانی و منطقه ای نسبت به تعیین موضوعات کاربردی اهتمام نموده وطرح­ها و پایان نامه­های دانشجویی را در این راستا تعریف نمایند تا از این طریق بتوان در جهت کاهش چالش­های زیست محیطی کشور و کمک به سلامت عمومی جامعه قدمی برداشت.

با عنایت به اهمیت و حجم زیاد فعالیت های تخصصی بهداشت محیط در ساختار نظام سلامت کشور و تاثیرگذاری این فعالیت­ها برسلامت مردم، از وزیر محترم بهداشت تقاضامندیم نسبت به حفظ و ارتقاء جایگاه شغلی زحمت کشان این عرصه توجه ویژه ای در نظام اداری و اجرایی کشورمبذول فرمایند.

پیگیری در خصوص انعقاد تفاهم نامه های همکاری بین دانشگاه­ها و مراکز تحقیقاتی داخلی با سازمان های بین المللی از جمله WHO و فدراسیون بین المللی بهداشت محیط و سایر سازمان های مشابه در زمینه تحقیقات کاربردی به منظور یافتن راه حل هایی برای ارتقاء دانش فنی و کنترل آلاینده­های زیست محیطی صورت گیرد.

با توجه به معضلات زیست محیطی موجود در کشور، یافتن راهکارهایی جهت کاهش یا مرتفع نمودن این چالش­ها ضروری است که در تدوین الویت برنامه های توسعه کشور حفظ محیط زیست و ارتقاء بهداشت محیط و سلامت عمومی جامعه در الویت قرار گیرد.

نظر به تشدید بحران آب در کشور به ویژه در استان های موجود در فلات مرکزی ایران پیشنهاد می­گردد مطالعات جامع، منسجم و هدفمندی با محوریت شبکه تحقیقات بهداشت محیط کشور و با همکاری کلیه گروه های مهندسی بهداشت محیط کشور، طراحی و انجام شود و در نهایت نتایج آن­ها در اختیار سیاست­گذاران و تصمیم گیران اجرایی قرار داده شود.

به منظور پیشبرد اهداف رشته مهندسی بهداشت محیط زمینه های همکاری هرچه بیشتر مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی با صنایع و دیگر تشکل­های تخصصی و صنعتی به منظور بهره گیری از نظرات علمی، فنی و حمایت مالی آن­ها ایجاد شود.

پیشنهاد می شود با توجه به بحران زیست محیطی در مبحث مدیریت بحران در مواقع اضطراری به ویژه در مورد موضوعات پدافند غیرعامل، توجه ویژه ای به منابع طبیعی و محیط زیست معطوف گردد.

از مسئولین کشوری به خصوص وزیر محترم بهداشت و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تقاضا داریم که در برنامه­ریزی، سیاست­گذاری و تدوین بودجه­های سنواتی توجه ویژه ای به چالش¬های زیست محیطی ملی و منطقه ای معطوف داشته و جلوگیری از صدمه بیشتر به محیط زیست و عواقب ناگوار آن را در صدر برنامه ها و تصمیم­گیری های خود قرار دهند.

با توجه به عدم وجود نظام صنفی مشخص برای رشته های بهداشت به ویژه بهداشت محیط جهت پیگیری امور صنفی و تاثیرگذاری در سیاست های کلانبهداشتی کشور در جهت تحقق اهداف مرتبط با توسعه پایدار و نظام سلامت، پیشنهاد می­شود رشته های بهداشت سراسر کشور نسبت به ایجاد و ثبت " نظام بهداشت ایران" از طریق مجاری قانونی اقدام نمایند و کمیته ای جهت پیگیری امور مرتبط با آن تشکیل گردد.

 

 

فایل قطعنامه بصورت PDF

 

 

 

کلید واژه :

همایش بین المللی

،

همایش بهداشت محیط

،

قطعنامه

ثبت نظرات
captcha