پنل اول همایش : نقش بهداشت محیط در کنترل بیماری ها و اپیدمی ها
کد : 56208
زمان انتشار : 14:02:06 - 1399/12/12
پنل اول همایش : نقش بهداشت محیط در کنترل بیماری ها و اپیدمی ها

اولین پنل همایش با موضوع نقش بهداشت محیط در کنترل بیماری ها و اپیدمی ها هم اکنون  برگزار  شد.


اعضای محترم پنل:
دکتر علیرضا مصداقی نیا ریاست محترم انجمن علمی بهداشت محیط کشور و عضو محترم هیئت علمی گروه مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی تهران
دکتر مسعود یونسیان عضو محترم هیئت علمی گروه مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی تهران
دکتر امیرحسین محوی عضو محترم هیئت علمی گروه مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی تهران
دکتر میترا غلامی عضو محترم هیئت علمی گروه مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی ایران
دکتر سینا دوبرادران عضو محترم هیئت علمی گروه مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

دکتر Jorj Spitz  موسس و مدیر آکادمی پزشکی انسانی آلمان با عنوان مقاله ویتامین D و بیماری COVID-19، اهمیت ویتامین D در سلامت جامعه و سیر تکاملی حیات و نقش مهم نورخورشید در این رابطه و همچنین تامین ویتامینD و نقش مهم ان که تنظیم کننده ایمنی بوده و بیش از۲ هزار ژن توسط این ویتامین ساخته میشود و۱۷ نوع سرطان به ویتامین D حساسند اشاره کردند. طبق گفته این محقق %64 زنان ایران دچار کمبود ویتامین D بوده که این وضعیت به فرهنگ و نوع پوشش زنان ایرانی مرتبط میباشد.


در پایان در رابطه با اینکه تمام ویروس ها و میکروب ها نیاز به واکسن دارند و تنها چیزی که می تواند بدن را بدون واکسن محافظت کند یک سیستم ایمنی قوی است که ویتامین D تاثیر به سزایی دارد و از جمله موارد عینی در این رابطه کمبود  ویتامین Dو تاثیر ان بر کووید ۱۹  میباشد که در فصول سرد سال با پایین امدن این ویتامین میزان ابتلا به کووید ۱۹ بیشتر شده و طبق مطالعات انجام شده احتمال ابتلا به کرونا در افرادی که کمبود ویتامین D (حداقل نیاز بدن: 12 نانوگرم بر لیتر) دارند 5  برابر بیشتر از سایر افراد میباشد.


جناب دکتر یدالله غفوری عضو محترم هیئت علمی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی قم گزارش خود را با موضوع آلودگی محیطی و خطر قرار گرفتن در معرض  SARS-CoV-2در مراقبت های بهداشتی ارائه دادند. طبق این مطالعه بیشترین ریسک ابتلا به بیماری کرونا به ترتیب در بهیاران، پرستاران و سپس پزشکان مشاهده گردید.


نکته مهم در این مطالعه تاکید بر نقش و نظارت های بهداشتی کارشناسان بهداشت محیط از اماکن و اصناف مختلف  طبق دستورالعمل های سازمان بهداشت جهانی (WHO)  بود.

در این پنل سرکار خانم مهندس زهرا شمسی زاده مقاله خود را با عنوان ردیابی ژن های مقاوم به آنتی بیوتیک در ایزوله های اشرشیاکلای جداسازی شده از پساب تصفیه خانه فاضلاب شهری ارائه دادند.


جناب آقای دکتر عباس میرزایی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام با عنوان مقاله بررسی سیستماتیک همه گیر COVID-19، تمرکز بر بقای محیط زیست و انتقال احتمالی آن از طریق هوا، به اهمیت انتشار ویروس SARS-CoV-2 از طریق هوا اشاره کرد. پس از بررسی ۱۴ مطالعه شناسایی شده در این رابطه، نتایج بدین گونه بوده که ویروس کرونا از چند ساعت تا ۲۸ روز می تواند زنده بماند.


آخرین سخنران پنل نقش بهداشت محیط در پیشگیری و کنترل اپیدمی ها توسط جناب دکتر محوی عضو محترم هیئت علمی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار گردید.  موضوع این گزارش مطالعات اپیدمیولوژیک بیماری COVID-19 بر پایه فاضلاب بوده و طبق نتایج، یکی از راه های آلودگی ویروس SARS-CoV-2 از طریق مدفوع میباشد که در رابطه با انتشار آن دما و خصوصیات شیمیایی فاضلاب می تواند تاثیرگذار باشد.


طبق گفته دکترمحوی  قبل از ظاهرشدن علائم در افراد با پایش ها واندازه گیری های منظم آلاینده های موجود در فاضلاب و ردیابی فاضلاب میتوان به ارتقا وضعیت بهداشت جامعه کمک کرد؛ همچنین این نکته قابل ذکر است که به ردیابی مستقیم ویروس احتیاجی نیست و با ردیابی اجزای این ویروس به راحتی می توان به وجود و میزان این ویروس در جامعه پی برد.

در پایان پنل، اعضای محترم هیئت رئیسه پنل ضمن تشکر و قدردانی از ارائه مطالب توسط سخنرانان به بررسی سوالات شرکت کنندگان پرداخته و پاسخ های خود را ارائه دادند.