پنل چهارم: ارزیابی بار بیماری های ناشی از عوامل خطر محیطی
کد : 56212
زمان انتشار : 16:51:24 - 1399/12/13
پنل چهارم: ارزیابی بار بیماری های ناشی از عوامل خطر محیطی

چهارمین پنل همایش با موضوع ارزیابی بار بیماری های ناشی از عوامل خطر محیطی به ریاست دکتر محمد صادق حسنوند عضو هیئت علمی پژوهشکده محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی تهران آغاز گردید.

اعضای هیئت رئیسه این پنل عبارتند از
- جناب دکتر اکبر اسلامی عضو هیئت علمی گروه مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
- جناب دکتر رضا سعیدی عضو هیئت علمی گروه مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
- سرکار خانم دکتر هما کاشانی عضو هیئت علمی پژوهشکده محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی تهران
-سرکار خانم دکتر فهیمه تیموری عضو هیئت علمی گروه مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
- جناب دکتر عباس شاهسونی عضو هیئت علمی گروه مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

در ابتدا دکتر حسنوند مقاله خود را با موضوع وضعیت بار بیماریهای منتسب به عوامل خطر در ایران ارائه دادند. طبق این مطالعه مهمترین عوامل خطر محیطی که بیشترین سهم بار بیماری ها را در دنیا به خود اختصاص داده اند شامل 1) ذرات معلق PM 2.5 2) آلودگی هوای داخل ساختمان و 3) دمای پایین بوده و در ایران این عوامل عبارتند از 1) ذرات معلق PM 2.5  2) دمای پائین و 3) مواجهه با سرب میباشد؛ به گونه ای که مرگ های منتسب به عوامل خطر محیطی، %20 کل مرگ های کشور برآورد شده است.

 

 

دکتر محمود علی محمدی عضو هیئت علمی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی تهران با عنوان مقاله بررسی حضور ویروس COVID-19  در فاضلاب خام و تصفیه شده شهری در شهرهای تهران، بندر انزلی و قم سخنران دوم پنل بیان داشتند که ممکن است مشکلات احتمالی در فرآیندهای گندزدایی با کلر منجر به فعال شدن ویروس SARS-CoV-2 گردد. طبق این مطالعه گندزدایی با پرتو UV، غیرفعال سازی کامل ویروس را به دنبال داشت.

مهندس سپیده طوسی زاده با عنوان بررسی ارتباط بین پلی مورفیسم ژنتیکی در ژن های GSTM1 و GSTT1 و حساسیت به ناهنجاری های عملکردی ریه در کارگران در معرض آلاینده های هوایی در کارخانه ذوب آهن اصفهان گزارش خود را ارئه دادند.

دکتر شمسی پور عضو هیئت علمی پژوهشکده بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی تهران با عنوان مقاله محاسبه بار بیماریهای غیرواگیر منتسب به صدای ترافیکی در کلان شهر تهران بیان داشتند که حدود %48 از جمعیت تهران با صدای بالای ۵۵ دسی بل مواجهه دارند و با توجه به جمعیت بالا و پیامد های مهم ناشی از آن، صدای ترافیکی ریزفاکتوری است که بایستی بیشتر مورد توجه قرارگیرد و برنامه ریزی های دقیق تری در این زمینه صورت گیرد.

آخرین سخنران این پنل دکتر مهرنوش ابطحی با عنوان بررسی بار بیماری های منتسب به غلظت بالای فلوراید در آب آشامیدنی در کشور در سال 1396 مقاله خود را ارائه دادند.

در پایان این پنل سخنرانان و اعضای هیئت رئیسه به پرسش و پاسخ مباحث ارائه شده پرداختند.